Presse, rådgivning

12 gode råd - når du snakker med pressen

Aarhus Billedkunstcenter har sammensat nogle gode råd til dig, der gerne vil bryde igennem med dine pressemeddelelser. Punkterne er bl.a. inspireret af artiklen her

1.       En fængende emnelinje

2.       Man skal kunne mærke du brænder for det – skriv en god og overbevisende appetizer.

3.       Undgå at sende samme pressemeddelelse til alle dine pressekontakter. Tilpas dens indhold alt efter medie og send den ud i segmenter, således, at du fremhæver de aspekter af dit projekt alt efter, hvem du sender pressemeddelelsen til.  

4.       Send snarere mailen til journalister, der skriver om dit arbejdsfelt og ikke direkte til redaktøren. Mange redaktører tilføjer mailadresserne til spamfiltret, så de aldrig får dine mails igen. Hvis du endeligt skriver til redaktøren, skriv til ham personligt og lav forarbejde for at finde ud af hvem han/hun er, hvilke interesser han/hun har og hvad han/hun responderer på.
” Det er hverken gavnligt eller tilrådeligt at sende fast til redaktører personligt, da næsten alle medier har en fast redaktionsadresse, som kontinuerligt monitoreres af en stab af nyhedsvagter, redaktører, ajourhavende og redaktionssekretærer. Tro mig, de skal nok kigge på din nyhed hurtigt og vurdere, om det er noget for dem. Redaktørens personlige mail er til lige netop det – personlige mails.”

5.       Skriv kun direkte til navngivne journalister eller redaktører hvis du har talt med dem før, haft direkte kontakt med dem, eller på anden vis har lavet en aftale om, at uopfordret kan sende dem historier. 

Det kan altid betale sig at tage en telefonsamtale med en journalist. Hvis en samtale ikke er mulig, lav grundig research om de journalister, du sender pressemeddelelse til, og tilpas din historie til deres personlighed/interesser.

6.       HUSK de gode billeder! Sender du en pressemeddelelse om en kunstudstilling, er billeder i højsædet. Vælg derfor dine billeder til pressemeddelelsen nøje.

7.       Vær opmærksom på mediernes vinkling, lokalaviser er ofte interesseret i den lokale vinkel. Aspekter som fx din baggrund eller den by, du er opvokset i, etc. kan være salgbare til aviser fra det område.   

8.       Er der andre end kunst/kultur, som er interesseret i dine værker/projekter – fx hvis du arbejder med bæredygtighed, digitale medier, eller andet, kan det også være en vinkel du kan bruge.

9.       Den gode historie – er der sket noget i din arbejdsproces – op til – under din udstilling, som kunne være en god historie for andre?

10.   Aktualitet: som fx fernisering, event, talk, workshop – journalister har lettere ved at få deres artikler igennem, hvis den er knyttet til noget, der sker her og nu.

11.   Hvis du skriver rigtigt godt og kort – er der sandsynlighed for, at dele af din tekst vil blive direkte refereret i artiklen.   

12.   Få nogen til at læse korrektur på din pressemeddelelse – slåfejl og stavefejl er ikke velkomne.

 

Gode artikler til videre læsning:
Kommunikationsfolk modarbejder sig selv ved at genere journalister

88 % af journalister orienterer sig via sociale medier

Kend din målgruppe

Billeder er knaldvigtige

Vi sender pressemeddelelser ud på de forkerte tidspunkter