App gallery

Hvorfor et App Gallery?
Aarhus Billedkunstcenter (Aabkc) arrangerede i efteråret 2012 en kunstnerworkshop i samarbejde med CAVI, hvor Morten Lervig og Søren Pold præsenterede mulighederne i at bruge apps som et kunstnerisk redskab. Der findes hverken på App Store eller Google Play en kategori, der hedder "Kunst", og det kan derfor være svært at navigere i dette felt eller se mulighederne i at bruge apps som udtryksform. De deltagende billedkunstnere udtrykte, at det ville hjælpe, hvis der fandtes en portal, der samlede dem.

Derfor har vores praktikant Rebecca Aviaaja Stevn udviklet denne App Gallery side hvor hun nøje har udvalgt omtrent 40 kunstapps, der er både interessante og af høj kvalitativt niveau. Aabkc opdaterer udvalget løbende for at tilbyde kunstnere og kunstinteresserede de bedste apps på markedet. Der bliver skelnet mellem, om disse apps er udviklet med henblik på brugerens deltagelse og underholdning (altså som et spil) eller om det har været en udforskning af mediet. Det er gennemgående for apps generelt, at de er interaktive og at de ikke kun er "display only"/"zero-player" og mange af disse apps vil ligge i et krydsfelt mellem spil og kunstværk. Hvad skal der ske? Aarhus Billedkunstcenter lancerede den nye online App Gallery i Foyeren på Godsbanen den 21. marts hvor app udviklere Signe Klejs og Jacob Tækker præsenterede deres apps, henholdsvis Breathless Moment og Man in a Box.
 

Uzu - A Generative Design Playground
Uzu er en app til alle farveglade, kreative sjæle. Blot ved let berøring, kan man skabe smukke mønstre ud af de mange farverige partikler.
News Wheel
News Wheel er en app der udforsker det poetiske ved de evigt skiftende nyhedsoverskrifter, ved at sammensætte overskrifter fra forskellige nyhedsmedier så det danner en kollage af tekst.
MoMA
Med appen af MoMA kan du have alle værkerne fra Museum of Modern Art lige ved hånden, og når du støder på et værk der vækker din interesse kan du trykke på værket og få en guide omkring det.
Björk: Biophilia
Biophilia er en app som kombinerer kunstneren Björks musik og visuelle fænomener i både store og små størrelser, og som igennem interaktion bliver sammensat til ét organ. 
Yellowtail
Med "Yellowtail" kan brugeren danne abstrakte skriftlignende linjer, som konstant og kontinuerligt gentages. Lavet af Golan Levin
Antograph
Med ”Antograph” kan man udløse myrer på skærmen gennem fingerspiderne, som kan danne former afhængigt af sporene man lægger ud. Lavet af Scott Snibbe Studio
WURM
Anna Oguienko beskriver ”WURM” som en interaktiv og dynamisk tegne-maskine, hvor brugeren kan skabe generiske mønstre i mange farver og paletter. Lavet af Anna Oguienko
What they Speak
”What they Speak” er et interaktivt digt, der handler om misforstået identitet og kommunikation uden et fælles sprog. Lavet af Jason Edward Lewis
Fracture
Med ”Fracture” kan man skabe kubistiske malerier gennem ens eget billedgalleri på telefonen. Lavet af James Alliban

Sider